perjantai 30. maaliskuuta 2012

Kirjanurkkaus

Sillon ku muutin tänne Turkuun, otin osan minun kirjoista mukaan. Mukana on myös sillasia, jotka oon jo kerran tai useammin lukenu, koska mulla saattaa ihan yhtäkkiä iskeä kauhee halu lukea jotain tiettyä kirjaa vähän aikaa. Senpä takia mulla onki useammassa kirjassa kirjanmerkki, ku oon alottanu lukemaan niitä ja sit parin päivän päästä onki tullu himo lukea jotain toista kirjaa ja sit oon taas alottanu uuden :D Sain eilen luettua yhen kirjan loppuun ja aloin mietiskeleen et minkä kirjan lukisin seuraavaksi, sit aattelin että teenpäs tällasen pienen kirjapostauksen noista kirjoista mitkä mulla on täällä koska ne on kaikki aikalailla lemppariyksilöitä.


Sain eilen luettua loppuun ton A New World ja suurena Klaani-fanina tykkäsin siitä ihan hirveesti! Se teki todellaki oikeutta TV-sarjalle ja sen hahmoille. En melkeen pystyny laskeen sitä käsistäni, jokainen vapaa hetki oli pakko käyttää lukemiseen, koska halusin tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Olin ihan hirveen innoissani tota lukiessani, silleen innostuneesti jännittyny. Varsinki pari viimistä kappaletta oli sillasia, etten melkeen pysyny nahoissani ja ihan tärisin jännityksestä! Viimeksi eläydyin samallalailla kirjaa lukiessa varmaan Twilight-kirjojen aikana.

Nämä nyt on ihan lemppareita ja luettua useaan kertaan. Kuten huomaatte, Twilightissa on kirjanmerkki koska teki jälleen kerran mieli alottaa ne alusta. Mulla oli tuo eka osa alunperin erilaisella kannella, siinä oli Robert Pattinsonin ja Kristen Stewartin kuva, mutta lahjotin sen sit Englannissa kaverin poikakaverille, että sain ostaa uuden tohon sarjaan kuuluvan version :D Odotan myös innolla, jos Stephenie Meyer julkasee ton Twilightin Edwardin näkökulmasta kirjotettuna, sama kirja mutta kuitenki erilainen. Netissä sillon joskus oli muutama kappale raakaversiona ja tykkäsin siitä kans tosi paljon, ehkä jopa enemmän. Se avas tota tarinaa ihan uudella tavalla, ja mie ainaki toivon että se joskus tulevaisuudessa julkastaan! 




Tykkään tämän Jill Mansellin kirjoista tosi paljon, ne on sellasta piristävää ja kevyttä lukemista. Kirjojen tarinat on aika saman tyylisiä aina, mutta ei se kuitenkaan haittaa ollenkaan, niitä on aina yhtä kiva lukea. Nämä neljä on uusimpia julkasuja. Kaikkein uusinta en oo vielä ehtiny ostaa, Suomalaisesta se löytyis hyllystä mutta taidan ostaa sen kuitenki Englannista koska sen saa sieltä yli puolet halvemmalla.

Nämä on vähän vanhempia versioita, kansien suhteen siis. Nykyään niitä ei enää saa tollasilla kuvallisilla kansilla. Ainakaan en oo ite missään törmänny enää.

Huomaako kenties että tykkään näistä kirjoista? :D Eikä tässä ole edes ihan kaikki, muutamia on vielä kotona Rovaniemelläkin.
Toinen ihana kirjailija on Cecelia Ahern. Tykkään sen kirjoista kans tosi paljon, ne on ihanan taianomasia aina! Nää on sellaset mitä en oo vielä lukenu, pari muuta Ahernin kirjaa on kans kotona Rovaniemellä. Ajattelin seuraavaksi lukea ton Where Rainbows End.

Sen jälkeen ku olin nähny nämä elokuvat, ja tykkäsin niistä, niin menin ja ostin kirjat koska halusin tietää millasia alkuperäset tarinat on. The Last Song on elokuvana ehkä kivempi, koska kirja eteni jotenki todella hitaasti ja mulla kesti varmaan ikuisuus saada se luettua. Charlie St. Cloud oli ihan älyttömän hyvä kirjana (kuin myös elokuvana!) ja se oli myös aika paljon erilainen ku elokuvan tarina. Tai siis elokuvaa oli muokattu aika paljon, eli ei haitannu lukukokemusta vaikka ties mitä siinä tulee tapahtumaan, koska siinä taphtu niin paljon enemmän ja eri tavalla ku elokuvassa.

Tätäkään en oo vielä lukenu, mutta odotukset on korkeella koska Nicholas Sparksin kirjat on yleensä aina todella hyviä.

Ostin tämän sen jälkeen ku kävin kattomassa Wicked-musikaalin Lontoon West Endillä. Musikaali teki niin suuren vaikutuksen, että oli ihan pakko ostaa kirja heti ku siihen törmäsin kaupassa.


Rosalind Lakerin Kuningas Kutsuu Tanssiin -kirjat olen joskus napannu Satulta (tädiltä) joskus vuosia vuosia sitten, ja se on ilmeisesti joskus napannu ne meän mummolta - ainaki sisäkansissa lukee mummon nimi ja vuosi 1990. Kirjan tarina sijoittuu Aurinkokuninkaan Ranskaan. Olen lukenu ne useampaan otteeseen sillon vuosia sitten, ja nyt olen taas alottanu uudelleen - kuten voi arvata tuosta pilkottavasta kirjanmerkistä. Tykkään tuosta tarinasta tosi paljon. Tuon Ludwig XIV -kirjan oon ostanu joskus varmaan lukion ekalla, koska se oli jossain supertarjouksessa ja koska olin aina ollu kiinnostunu Aurinkokuninkaan ajan Ranskasta (ja olen vieläkin). Pakko kuitenki myöntää, että vieläkään en ole lukenu sitä paria kappaletta pidemmälle, ei ollu ihan niin mielenkiintosesti kirjotettu. Mutta kyllä mie sen vielä jossain vaiheessa luen, ihan varmasti! Ostin samanlaisen kirjan sillon myös Satulle, eikä sekään tainnu koskaan oikeesti lukea sitä :D

Kolme Muskettisoturia on varmaanki minun suosikeista suosikein. Ostin tämän englanninkielisen version pari vuotta sitten, mutta mulla on tämä kotona myös suomeksi. Itseasiassa mulla on tämä, ja siihen kirjotetut jatko-osatkin. Mulla on varmaan kaikki Muskettisotureihin liittyvät kirjat. Sain joskus pienenä meän  papalta tämän 24-osaisena kirjasarjana, ne on nyt 60 vuotta vanhat painokset, ja rakastuin niihin ihan täysin. En edes tiiä kuinka monta kertaa olen koko sarjan lukenu läpi, voi varmaan sanoa että olen niiden ansioista aikalailla Kolme Muskettisoturia-expertti :D Se kirja-sarja on ihan ehdottomasti minun kallein aarre!

Rakastin tätä elokuvaa, joten totta kai minun oli pakko saada se kirjanakin. Se on mulla vielä kesken koska ainakaan se alku ei ollu niin mukaansatempaavasti kirjotettu, ja koska aina tulee joku toinen kirja jota haluan alkaa lukemaan.

Kaikkihan nyt tykkää Narnian tarinoista! Muutama viimistä osaa on vielä lukematta.

J.M.Barrien Peter Pan on aivan ihana! Rakastan tuota kirjaa. Siinä tulee tosi hyvin selväksi se, että Peter Pan ei ole ihan täysin sillanen hahmo ku Disney antaa ymmärtää. Peter Pan on oikeesti aika itsekäs ja omahyväinen pikkupoika :D Suosittelen kyllä kaikille luettavaksi! Tuo Peter Pan in Scarlet on "virallinen" jatko-osa, ja se oli ihan OK, mutta minun mielestä ei olis ollu mitenkään tarpeellista kirjottaa sitä.

Suurin osa minun kirjoista tosiaan on englanninkielisiä, koska en oo moneen vuoteen osannu enää lukea suomenkielisiä kirjoja. Ja suurin osa minun kirjoista on myös ostettu Englannista koska siellä kirjat on kirjakaupassaki niin paljon halvempia ku Suomessa. Nuo Jill Mansellin, Cecelia Ahernin ja Nicholas Sparksin kirjat on ostettu charity shopista, eli olen maksanu niistä vain n. 50 penniä - 2 puntaa. En koskaan Englannissa vaivautunu lainaamaan kirjoja kirjastosta, koska charity shopeista ne sai ostettua omaksi tosi halvalla. Tykkään mieluummin omistaa kirjoja, ku lainata niitä kirjastosta, just sen takia että tykkään lukea niitä useampia kertoja ja sit voi ite aina valita mitä kirjaa haluaa lukea millonki.

x Katja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti